Info 04.11.2023. Første del av veiprosjekt er ferdig. Asfalt i 2025?

 Tiltak er gjort med skrånende grøft mot den ny sandfangskommen som igjen fører vannet videre i rør til bekk.. Det er også gjort forbedringer som leder vann bedre fra terreng nord på tomt til rør under vei og videre mot Pettersbekken. Det er 2 rør under skogsvei på naboeiendom. Ene rør er ca 10m og andre rør er ca 100m fra tomtegrense. Vann og drenering har vært en utfordring i hele borettslagets historie og viktig å renske grøfter og kommer regelmessig. Når det gjøres utbedring i hager må terreng alltid skrå utover fra hus.

HK

 

 

Info 01.10.2023. Utgraving startet 21.09.

 Det er gjort mye på tross av noen dagers pause pga mye regn og for bløtt for store maskiner. Sandfangkom med rør ø160 under vei til dreneringskom mellom rekke 4-5 er på plass. Takvann fra garasjetak på fremside er lagt i tette rør i grunn langs garasjer til drenskom ved rekke 4. Nytt rør under skogsvei som drenerer vann fra tomt ved fotballøkka til bekk er på plass. Overskuddmasse er brukt på egen tomt og langs skogsvei etter avtale. Gammel masse/leire foran garasjer er erstattet med veiduk og steinfylling i flere lag. Gjenstår finere lag stein/grus 8-10 cm under nivå garasjegulv og utbedring skogsvei og noe utbedring grøfter. Ferdig asfaltert mulig i 2025 vil vei ligge ca 4-5 cm under nivå garasjegulv. Vei vil runde av mot grøft og vann vil renne til sandfangkum og videre til kom mellom rekke 4-5 og videre til bekk.

HK

 

Info 27.08.2023. Oppstart prosjekt i slutten av september.

 Vei blir senket til enden på garasjerekke 4. Hengerparkering blir samme høyde som i dag men noe utvidet og planert til eiendomsgrense. Johnsrud Anleggsdrift i Svelvik har fått oppdraget. Det blir ikke mulig å bruke garasjer til bil så lenge arbeid pågår. Tilgang til garasje kan også bli vanskelig i en periode før ny masse er på plass.

Garasjer ble satt opp i 2006. Dessverre ble 2 garasjerekker satt i feil høyde i forhold til vei og uten å bytte ut masse foran garasjer. Kompensajon fra Grimstadgarasjer ble dreneringsrenner foran garasjeporter. De har fungert dårlig over tid da de forskyver seg pga telehiv.

 Grunnforhold foran garasjerekke 3 og 4 er blitt forverret med årene. Vi mener den beste løsning er senking av vei foran garasjer. Ny masse etter anbefalt standard komprimert lagvis med duk og i 50cm dybde.. Nivå bør være lavere enn garasjegulv og drenering må gjøres så vann ikke kommer inn i garasjer.

 Den løsning som er valgt er ett kompromiss der ikke tomt nord for garasjer blir senket. Det blir en løsning med best mulig dreneringsløsninger med sandfangkum og tilkobling til kom mellon rekke 4 og 5. Vann fra grøft rundt fotballplass blir ledet i grøft langs skogsvei til rør under skogsvei på naboeiendom.

 Vi utbedrer skogsvei med egnet masse fra topplag gammel vei. Vi får brukt noe overskuddsmasse på planering egen hengerparkering. Resten får vi lagret langs skogsvei på naboeiendom i samarbeid med grunneier. Det er plan å legge asfalt foran garasjer og noe nytt på gangveier i 2024 eller 2025.

HK